Effektiva utskick med e-post

september 24, 2010 - 

Nyhetsbrev via e-post har ett övertag när det kommer till feedback på utskickets effektivitet. Hur många har läst? Vilka är intresserade och vilka är det inte? Vad är de intresserade av?

Alla dessa svar bäddar för effektiv återkoppling och vidare, mer skräddarsydd, marknadsföring. Samtidigt slipper ni predika för döva öron, det vill säga att de som inte är intresserade slipper irriteras av återkommande pockande.

Jämför exempelvis med traditionell direktreklam. Ni beställer ett antal ex utskick av ert skapade original och skickar ut. Där slutar också kedjan av uppföljning. Självklart kommer en del att komma till er på egen hand, vissa kommer kanske också att höra av sig och be er att inte skicka ut vidare nyheter och erbjudanden. På så sätt får ni återkoppling på mottagarens villkor – om ni inte bestämmer er för att ringa upp/fysiskt besöka varje mottagare. Då tappar ni dock idén med den ursprungliga direktreklamen.

Vad har då e-postmarknadsföring att erbjuda? Med e-postmarknadsföring skickar ni ut nyheter och erbjudanden till mottagarna i adressregistren. Det är dock då allting börjar, inte slutar. Det är först efter ett utskick ni kan utnyttja feedbacken i form av visuellt presenterad statistik.

Ni finner tydliga svar på:
Vilka har läst mitt brev, när och hur många gånger?
Vilka har klickat sig in på respektive länk, när och hur många gånger?
Vilka har avanmält sig från mitt utskick?
Vilka mottagare nådde jag inte fram till och varför nådde jag inte fram till dem?

Tjusningen med ett verktyg som MailEasy är inte bara att dessa data presenteras utan också att ni har möjligheten att göra konkreta vidareutskick på grund av dem. Avanmälda får aldrig era utskick igen, specifika adresslistor kan skapas utifrån visat intresse med hjälp av så lite som ett knapptryck.

Åter till jämförelsen med traditionell direktreklam. Idag har var och varannan dörr en “Ingen reklam, tack!”-skylt ovanför inkastet. Detta ska garantera (inget är dock 100%-igt) att de inte få oönskad reklam. Problemet är dock att ringer inte mottagaren själv och klagar på oönskad reklam från ett visst företag kommer erbjudandena att fortsätta komma. Utan en skylt kommer all sorts reklam in genom dörren varje dag och med en skylt får man ingen reklam alls.

Skickar ni istället ut via ett verktyg som MailEasy har ni inte bara en garanti för att mottagare som inte önskar fler utskick blir nöjda, ni slipper också lägga pengar på framtida utskick till fel målgrupp. I och med att mottagaren avanmäls kan ni istället fylla på med mottagare ni vet vill ha utskicket och slipper på så sätt skicka ut till onödiga adresser.

Sist men inte minst är e-postutskick också miljövänliga, någonting som all den pappersreklam som slängs i soptunnan varje dag absolut inte är.

Låter nyhetsbrev via e-post intressant? Besök vår hemsida för mer information.

Ha nu en trevlig helg!

/MailEasy

Sommar > Höst

september 03, 2010 - 
Taggar:
, ,

Vi hälsar alla våra kunder välkomna tillbaka efter sommarledigheten. Vi hoppas på en händelserik och utvecklande höst här på MailEasy. Vi kommer att fortsätta skicka ut nyhetsbrev med tips och tricks till våra kunder, fylla bloggen med inspiration och tänkvärda guider.

Vi hoppas också att ni kommer med feed-back och tips på hur också vi kan utvecklas i under hösten!

/MailEasy